"Een verblijfsvergunning aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst? Dat kan tegenwoordig online. Het gaat echt veel sneller dan vroeger", geven Gwen Keller en Marjolein Reedijk aan, als we vragen naar hun ervaringen met de online diensten.,

Beide zijn manager immigration services bij respectievelijk Hillbrook en Deloitte. "De IND doet dit heel goed, beter dan andere overheidsinstanties en buitenlandse immigratiediensten, waar nog veel met papier wordt gewerkt", vinden Keller en Reedijk. Hillbrook en Deloitte leveren services aan bedrijven en multinationals die werknemers uit het buitenland naar Nederland willen halen. Voor het verkrijgen van verblijfsvergunningen voor deze werknemers zijn zij afhankelijk van de dienstverlening van de IND. Gezamenlijk doen Hillbrook en Deloitte zo'n 2.000 verblijfsaanvragen per jaar via het online portaal van de IND voor zakelijke klanten.

Sneller en beter
Reedijk: "Grootste winst is de snelheid waarmee een aanvraag nu bij de IND binnen is. Wij hoeven de formulieren niet meer handmatig in te vullen, uit te printen en per post te versturen. Alle gegevens staan meteen in de systemen van de IND, wat betekent dat er ook sneller een beslissing genomen kan worden." Keller: "Als de aanvraag ingediend is, kunnen we de status meteen online inzien. Zo zien we in één oogopslag wanneer de aanvraag is ingediend en binnen welke termijn er beslist wordt. De uiteindelijke beslissing kunnen we ook online inzien. Dit is erg prettig, want buitenlands personeel moet vaak van alles regelen als ze hiernaartoe komen: de reis, huisvesting en een school voor de kinderen. Ook moet het personeel vaak nog hun baan opzeggen in het buitenland. Dus hoe meer zekerheid, hoe beter."

Continu verbeteren
Sinds 2015 kunnen zakelijke klanten online aanvragen indienen. Deloitte en Hillbrook zijn een van de eersten die er gebruik van konden maken. De input, wensen en feedback van klanten zoals Deloitte en Hillbrook zijn zeer waardevol voor de IND en worden gebruikt om de dienstverlening telkens beter en sneller te maken. Zo worden de online diensten steeds gebruiksvriendelijker gemaakt en worden bijvoorbeeld de backoffice processen steeds verder gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Er wordt ook veel aandacht besteed aan de verbetering van de beschikbaarheid en performance. Nu, drie jaar later, is de mijlpaal van de 100.000ste digitale aanvraag ruimschoots bereikt. Deloitte en Hillbrook zijn tevreden met de geboden online service. Reedijk: "In de toekomst gaat alles digitaal, de keuze van de IND om deze weg in te slaan is naar mijn mening de enige juiste."